Nytt tema igen!

Att byta färger på temat här i bloggen är ju som att byta kläder! Man byter färg efter humör som tröjor och byxor. Och så hittade jag ett ställe där man kan få en ipod på sin blogg eller hemsida med den musik som man gillar. Så där fastnade jag i flera timmar och letade reda på vem som sjöng och vad låtarna hette. Nej jag vet att det inte är så många men om man är som jag som känner igen musiken men inte vem som sjunger och texten så tar det en stund!
I skrivandes stund har jag konstaterat att det faktiskt bara är fem dagar kvar tills allt ska vara inpackat i lasbilen! För på den sjätte dagen, nu till söndag, körs den till Märsta då vi flyttar in i vår nya lägenhet. Jag som inte har packat en låda! På onsdag åker vi till Zarah för att hämta så många lådor vi får plats med och sedan är det bara raka vägen till Södertälje och börja packa. Nu har vi ju vanan inne så det ska nog gå ganska snabbt. Jessice packar sitt rum, snickarn packar sitt, och S och jag packar vårt. Och sedan ska äntligen alla få var sitt rum. Den som njuter mest är nog S som har inte haft något eget sedan Farsta. Hm ja inte då heller faktiskt. Det var ju bara Jessice som hade det. Vi satt och pratade om det igår, när vi flyttade till Farsta förra året efter sommaren. Då sov vi på varsin bäddmadrass på golvet och hade en packlåda som bord första veckorna. Och vi hade inte något kök för den renoverade dom efter en brand. Tänk vad det ändras fort speciellt om man är som vi, "här vilar inga halta loppor"! Det ska bli riktigt skönt att komma närmare Uppsala och alla barnen. Det är ju där dom finns. Och det blir mycket lättare att komma hem till oss. Snabbare, billigare och mindre tid. Tjugo minuter till Uppsala, tjugo minuter till Stockholm. Vi kommer att bo mitt i smeten!

Nu är det vår! Inte? Hm men min blogg ser sån ut ju!

Fantastiskt kul det här att ändra utseendet på bloggen! Har letat reda på gammal info som tydligen fanns kvar i min hjärna sedan webdesigner-utbildningen jag gick. CSS och html kod borde jag ju kunna tyckte jag och började med att stirra mig fyrkantig på koderna i stil och kodmallarna. Efter siså där 2 dagar började jag känna igen mig igen och snart så kanske jag kan få en helhetssyn över det hela. Lite örnperspektiv underlättar! Photoshop som jag använder till grafiken är du ju inga problem med men som sagt kodningen är lite svårare. Kanske säger en del, att det kan bero på att jag redan har svårt för matematik och det ska visst höra ihop på något sätt. Skrivna eller tryckta siffror ser jag inte. Dom försvinner in i mängden av bokstäver och syns inte. Såvida jag inte bara fokuserar på siffror men då försvinner ju en del av informationen i kodningen. Så nu måste jag hitta på något smidigt sätt att komma förbi detta problem. Det är som att äta filmjölk utan socker det går ju inte! Så jag tänkte som så att om jag kan använda sked till att äta filmjölken och sockret tillsammans så vore det väl skam om jag inte ska lyckas med både siffror och kodning!

rörmockarinna

I flygande fläng drog jag till Täby efter att fått hjälp i Västberga OK. Den gula lampan lyste och bilen var hungrig. Den blev mättad av en vänlig själ och fick sedan visa vad den kunde för att komma i tid med mig till jobbet. Vi hann!
In med min Trailblazer på parkeringen och upp på kontoret. Ut igen tillsammans med A som jag skulle jobba med. In i nästa bil som är en liten avhuggen hundkoja. Jag älskar att jobba på kvällen. Man får hjälpa till att avsluta dagen och natta in en del pensionärer. Dom som är lite mer pigga pratar man och skrattar med. Dom har en sådan underbar humor!!! Men men. Hos ett par var det stopp. I handfatet. Vatten rann ut överallt! Strax innan hade jag berättat för A att det där med att gräva i rör osv det bangar jag inte ur för. Tack så mycket! Ca 15 minuter senare fick jag visa det oxå. Ut med alla prylar i skåpet under handfatet och in med en hink och sedan var det bara att skruva loss plaströren. Och där inne fann jag... Ja jag vet inte om det finns ett sånt i svenska språket men det var grått och luktade obestämt illa! Sedan var det bara att skruva ihop rören igen och gömma den förpillade korken som oxå hade fastnat. Så nu vet ni det att även om man tekniskt kan fixa och dona så är det inte säkert att din näsa vill vara med! Nu ska jag sova och drömma om parfymer och hav på ställen där inga kranar och rör finns. Bara underbara sanddyner och palmer och sol! Kram och Godnatt!

Karlar

Underbart inlägg från min dotters blogg!
Brukskarlar

Ursprung
Den tama mannen har funnits som sällskap och bruksman till kvinnor så långt tillbaka i tiden som vi kan minnas.  Användningsområdena har givetvis växlat, allt från jakt och jordbruk till dagens rena sällskaps- och avelskarlar.  När du bestämt dig för att skaffa karl vill vi ge dig lite tips och råd för att förenkla din vardag med mannen.  Det första du behöver tänka på är om du verkligen har tid med en karl. En karl är ingenting man lättvindligt kan  lämna bort till vänner och bekanta. Ännu finns inga godkända pensionat i Sverige. Lyckligtvis är karlar idag accepterade  i de flesta offentliga miljöer. Det är dock ej tillrådigt att ta med karlar överallt. Exempelvis boutiquer brukar framkalla  nervositet och i vissa fall aggressioner. Det är inte ovanligt att man ser oroliga och gnällande karlar väntandes vid kassan. Även om du anser dig ha tid över till både en och två och kanske tre karlar vill vi inte rekommendera mer än en. Ofta visar de oro och till och med svartsjuka om 'matte' bryr sig för mycket om andra karlar!

Kostnader
Det är givetvis något som man bör tänka på innan man skaffar karl. Att ha karl är inte billigt. En karl äter mycket  och behöver kläder, bil, mm. En duktig arbetskarl kan ofta själv tjäna ihop till sitt uppehälle. Har man en skicklig jägarkarl kan han bidra till hushållet med bland annat älgkött. På höstarna kan man till och med se hur karlar beger sig ut i flock för att jaga älg. Se till så att just din karl har tillstånd, d v s licens, för detta annars bör man inte låta dem löpa omkring hur som helst i skog och mark. Om din karl saknar det rätta intresset för jakt kan du kanske istället träna honom till att bli en skicklig bär- och svampplockare.

Allmän skötsel
För att din karl ska få leva ett långt, friskt och lyckligt liv behöver han god mat, frisk luft, daglig motion och någon eller några aktiviteter som inspirerar honom. Tänk även på att hålla din karl vacker. Östgötarasen är vanligen renlig av sig och sköter det mesta själv till exempel ansning av skägg och naglar. Avancerad tandvård och trimning av huvudhår bör manöverlåta till en fackman. OBS! All kupering är strängt förbjudet i Sverige, sådant kan till och med medföra rättsliga följder i vissa fall!

Raser
Det finns ett stort antal olika karlraser. Vid resor till sydligare länder slås man av hur många lösdrivande karlar som finns på gator och stränder. Och visst är det lätt att glömma allt förnuft när man ser in i ett par bedjande, sammetsbruna ögon... men tänk på att dessa karlar oftast helt saknar uppfostran och dessutom kan vara smittbärare av allehanda sjukdomar då vaccinationer är ovanliga i dessa länder. Dessutom är det ofta problem med att få införseltillstånd till Sverige för sådana karlar. Vi vill därför rekommendera att du väljer en av våra erkända svenska raser.

Vi väljer att här presentera Skånerasen.
Vad som kännetecknar Skånerasen är främst ett lugnt psyke, relativt lättuppfostrade men de behåller ändå sin lekfullhet högt upp i åldrarna. Alla färger och kroppsbyggnader är godkända. En könsmogen karl tycker om att visa upp sig med sina artfränder på dansställen. Det är där som parningslekarna inleds. I jakten på en ägarinna kan till och med vilda slagsmål utbryta. Vi avråder dock från att välja någon av de riktiga 'stridstupparna', de kan bli svåra att få någon riktig pli på. De kan i vissa fall morra och anfalla sin ägarinna! Då måste man omedelbart säga ifrån och visa vem som bestämmer. Det ger honom en trygghet att veta sin plats. Även den lugnaste karl kan ibland brusa upp och försöka ta kommandot. Det gäller då att vänligt men bestämt tillrättavisa honom. Om det inte räcker så måste list tillämpas. Du bör i ett tidigt stadium bestämma om du vill ha en inne- eller en utekarl. Väljer du en innekarl så bör du tänka på att motion är otroligt viktigt. En innekarl kan annars bli passiv och hemfalla åt öldrickande framför tipsextra. Det är inte svårt att lära en karl enklare små sysslor såsom att gå och handla eller att dra en barnvagn runt kvarteret. Glöm inte heller att ge rikligt med beröm. Karlar sporras då och utför villigt sina små tjänster. Godbitar användes med fördel för att belöna önskvärt beteende.

Uppfostran
Även om du vet att din karl är lydig och snäll och inte skulle göra en fluga förnär så bör du inte låta honom i glädje hoppa emot främmande människor. Någon som ej är van vid karlar kan till och med bli rädd. En annan viktig uppfostringspunkt är att lära honom att tiga på kommando samt att hålla sig intill dig så att han inte ställer till förtret för andra. Mycket vanligt är en tendens att springa efter andra karlars bilar och ett sådant beteende är oacceptabelt och bör kvävas i sin linda!

Avel
Även om du idag inte är intresserad av avel så är inte snöpning något vi vill rekommendera. Det kan komma en dag när du ångrar dig och då blir du tyvärr tvungen att byta ut din gamla trotjänare mot en ny. Om du tänkt använda din karl i avelssyfte bör du först kolla stamtavlor men även tänka på att påssjuka kan försämra avelsmöjligheterna. Ett byte kan komma i åtanke. För övrigt brukar karlarna visa sig villiga till avel något som bekräftas från BB-håll. Om du inte vill lämna din karl hemma vid förlossningen så går det bra att ta med honom till BB. Personalen där har utbildning och är vana att handskas med nervösa karlar. En positiv reaktion är att många karlar uppvisar en högre mognadsgrad efter den första avkomman även om motsatt reaktion i sällsynta fall kan förekomma. Vidare avel bör inte bedrivas på karlar som inte visar intresse för sin avkomma, inte vill kännas vid sin avkomma eller till och med är aggressiv mot avkomman. Sådana karlar är inte ens lämpliga som sällskapskarlar och du bör snarast göra dig av med honom hur söta de än må vara. Eventuella framtida ägarinnor till en sådan karl bör varnas för att han har sådana defekter innan de tar hem honom.

Kost
En karl kan äta i stort sett vad som helst även om de tycks föredra den kost de är uppfödda på (det sk 'mammas-köttbullar- syndromet'). Rådgör därför gärna med uppfödarna om vad karlens kost varit baserad på under uppväxten. Låt inte mannen rumstera fritt i kylskåp och skafferi och fall inte för bedjande blickar vid kaffebordet. Det är direkt olämpligt att låta honom tigga vid bordet. Vissa karlar visar ibland tendenser att vilja hjälpa till att tillreda sina egna måltider. Detta bör uppmuntras! Maltdrycker uppskattas ofta av karlar men låt det inte bli till någon vana. Ett par burkar per månad under sträng uppsikt är dock inget att oroa sig för.

Sjukdomar
Karlar kan ofta uppvisa diverse små sjukdomssymtom. Ta dock dessa med en nypa salt. En kvinna kan vanligtvis fortsätta att utföra sina dagliga sysslor trots sjukdom men detta tycks vara svårare för en man. Han sjukskriver sig gärna i rent förebyggande syfte. Detta inträffar oftast vid helg- och skiftarbete. Många karlar har tendenser till färgblindhet. Du bör därför hjälpa honom med påklädningen. Karlar med orange tröja och rosa byxor har faktiskt påträffats.

Sammanfattning
Vi hoppas att du får mycket glädje av din nya karl under många år. Som komplettering till våra små tips kan du gärna läsa andra, mer utförliga fackböcker i ämnet karlavård. Vi kan rekommendera 'Allt en kvinna bör veta om män'. Du kan givetvis också vända dig till närmaste klinik.

Hur ser det här ut?

Ja efter lite knepande o knåpande lyckades jag fixa det här utseendet. Hur ser det ut? Men det är inte som jag ville ha det. Kommer nog att fixa det oxå om jag bara får lite mer tid. Många teman ska det bli hade jag tänkt.
Idag har jag jobbat. Och vart helt slut, Det är något på gång. Ett krig utspelas i mitt inre. Vita blodkroppssoldater slåss för glatta livet för att hålla mig på benen så inte bacillhären vinner slaget. Hoppas mina vita krigare vinner för jag har varken tid eller råd att stanna hemma.
Vissa beslut har jag tagit i dag som förhoppningsvis kanske kan förändra tillvaron. Ja jag vet, såna gör vi alla nästan varje dag. Ibland viktiga livsavgörande ibland är dom bara triviala och kanske bara gäller vilken kanelbulle man ska välja så man får den mesta kanelen och sockret. Men just då är det viktigt.
Så mellan valet av baciller och kanelbullen har jag druckit en mycket bestämd capuccino och svabbat golv!


Älskar ändringar (not)

Har just pratat med nuvarande hyresgästen i märsta. Någon typ av dålig komunikation har gjort att hon inte ska flytta förrän den sista så vår inflyttning blir inte förrän den första mars. I och för sig gör ju inte det något eftersom vi har nuvarande kvar men i alla fall... Lite mer tid på sig att fixa fram det som behövs i en flytt är aldrig fel.
Idag har jag sovit. Var ute en stund på stan här. När jag kom hem så kände jag istapparna hänga från skelettet. Hjärnan ville inte alls och tänderna skakade. Hm, kanske på väg att bli sjuk? En liten baselusk från barnbarnet? Inte vet jag men knepigt känns det. Kände att ögonen bara ville falla ihop så jag gick o la mig och sov hela eftermiddagen. Hoppas att det hjälper för att vara sjuk finns inte på kartan!

Tio minuter i tolv

Så mycket är klockan när man sätter sig vid datorn och försöker att fixa till layouten på bloggen! Hade ju tänkt att smasha till den nåt alldeles! Men nu är det ju så att jag kom hem vid 22 tiden efter jobbet och hjärnan är väl inte i högform precis. Om den nu nånsin har varit det.
Igår var det en riktigt trevlig dag. Då kom mina barn, utom sonen, som jag/vi lunchade med i fredags, hit och åt middag med efterrätt. Irmeli, barnbarnet, fick hjälpa mormor att ordna till marängswiss! Kladdigt mumsigt och oj så energihöjande! Imme fick små energiutbrott sprang runt runt och hade hur kul som helst. När klockan var siså där 22.30 klippte hon med ögonen och vi såg att nehepp nu orkar skruttan inte mer! Dags att åka hem för barnen till Uppsala. Det blev så tyst så tyst när dom åkt. Och det blev så lungt så lungt så lungt. Först då kände vi vad trötta vi var, både människor och hund.

Tack!

Jaha ja, jag överlevde! och jag känner mig inte annorlunda alls. Men det visste ni ju redan eller hur?
Men tack alla ni för att ni kommit ihåg mig. Krammmmm på er alla!

Och nu till den stora frågan? Vad för nytt kommer att hända innan våren kommer? Eftersom alla barnen utom Jessice som redan från början varit involverad, är informerade kan vi nu härmed meddela att vi flyttar till Märsta. Vi får tillgång till lägenheten den 15 februari. Då släpper vi in vår snickare som ska fixa till den o sedan så flyttar vi in,
Underbart har alla barn ropat, för nu kan ingen säga att det är knöligt att komma och hälsa på. Varken åt ena eller andra hållet. Vi får närmare till Täby där vi jobbar, Vi får närmare till Uppsala, och barnbarnet kan komma till mormor när hon vill, bara mormor är hemma och inte på jobbet. Som en extra bonus på kakan får vi två stora balkonger! Ett med morgonsol och ett med kvällssol.
Risken är väl att "någon" får för sig att odla gräsmatta, men glöm det snuttan! inte ens en rädisa! Och David min son som är så rädd om vår natur och våra tillgångar, mamma sparar bensin och
utsläpp, Ja så mitt sista år i 40 tal blev jag miljömedveten bara genom att flytta några mil!
Det var ju inte så svårt!

P.s  Vi får sopnedkast! Varmgarage under huset, miljömedvetet eller hur?

RSS 2.0
Test